boyta.blogg.se

Att flytta från 27 kvm till 63 kvm var svårare än jag trodde. Det är dubbelt så stor boyta som ska möbleras och det gäller att bestämma sig för vilken stil man vill ha. Jag är allergisk mot Shabby Chic vilket förmodligen glädjer min sambo. Det senaste året har jag dragits mer och mer mot retro-stilen men skulle inte vilja ha ett helt hem i 60-tals anda. För mig räcker det med lite inslag här och där. Ibland stora och ibland små. Vi har nu bott i vår lägenhet i snart ett år, man måste ju "bo in sig" som det så fint heter men är fortfarande inte klara. Så, vi tar allt från början, lite retroaktivt så ska vi nog få ordning på detta!

Blå blå vindar och kapell

Kategori: Allmänt

Båtmotorn är klar, nu ska några delar bara lackas sen ska hon i lilla Gjördis. Men först ska kapellet lagas. 
Först pratade vi om att vi skulle skicka det på lagning eftersom knaplapparna lossnat och det är någon söm här och där som måste fixas. Men det är ju inte direkt billigt att skicka det på lagning. Så igår tog Anders upp symaskinnen och åkte iväg till Ohlsson Tyger här i Stockholm för att köpa björntråd och markisväv. 
 
Vi måttade upp lapparna och klippte till dem och sedan sicksackade vi kanterna. Idag ska knaphålet göras och sedan måste vi komma på ett smart sätt att förstärka hålets kanter. En tanke är att limma kanten så det blir ett jämnt runt hål, det är viktigt att det blir stabilt så att knapen inte drar upp tyget. Efter att det är klart ska vi limma dit lapparna med tyg lim och då har jag ju faktiskt det där Pattex 100% lim hemma som inte riktigt funkade på glas eftersom jag behövde ett kontakt lim men jag tror att det kommer att funka prima till kapellet. 
 
När limmet sedan torkat ska vi sy fast lapparna med en enkel raksöm. Sedan är det bara att tuta och köra! 
 
Vi längtar efter att få lägga i henne. Båtplats mitt i stan har vi också fått så snart kan vi bara ta cyklarna ner till båtplatsen och lilla Curtis i korgen och åka på eftermiddagsturer. Skulle det börja regna så är det bara att dra upp kapellet, om allt går som vi vill så att säga.... 
Tillklippt markisväv och limmet som vi ska använda oss av 
 
Så bör lapparna sitta och så ska de sitta i slutändan 
 
Så ser det ut just nu på vissa ställen (kapellet luktade sjö och hav så Curtis gick bananas och höll på att sniffa ihjäl sig, han kommer nog digga sjön)
 
 
Kommentera inlägget här: