boyta.blogg.se

Att flytta från 27 kvm till 63 kvm var svårare än jag trodde. Det är dubbelt så stor boyta som ska möbleras och det gäller att bestämma sig för vilken stil man vill ha. Jag är allergisk mot Shabby Chic vilket förmodligen glädjer min sambo. Det senaste året har jag dragits mer och mer mot retro-stilen men skulle inte vilja ha ett helt hem i 60-tals anda. För mig räcker det med lite inslag här och där. Ibland stora och ibland små. Vi har nu bott i vår lägenhet i snart ett år, man måste ju "bo in sig" som det så fint heter men är fortfarande inte klara. Så, vi tar allt från början, lite retroaktivt så ska vi nog få ordning på detta!

Hett glas för en het 30-åring

Kategori: Allmänt

Jag fyllde 30 nu i början på maj och högst upp på önskelistan var en kurs i glasblåsning och lyllos mig som har så fina nära och kära för det var just det jag fick i present.

Förra året åkte jag och mamma ner till glasriket och åkte runt bland glashyttor, stannade till i Kosta och bodde på Kosta Boda Art Hotel. Oj sjuhelsike vilken pool de har! Hela botten är som en konstutställning där olika glaskonstnärer fått sin egna bit, lite som en nersjunken vitrin i botten av poolen.

Jag fick i alla fall möjlighet att prova på att blåsa glas den gången och måste säga att jag föll pladask för hantverket. Åsa Jungnelius är min absoluta favorit. Hon gör otroligt snygga föremål men som också har ett budskap och det för mig är viktigt med konst. I alla fall, jag hade turen att tjejen som höll i glasblåsningen just den dagen var en utav av Åsas närmaste medarbetare i hennes team. Otroligt duktig tjej!

Jag hade redan innan jag började blåsa bestämt mig för att göra en vas. När jag kom dit och sa till henne vad jag ville göra och hur det skulle se ut kollade hon på mig med ett litet leende och kisade med ena ögat och jag såg på hennes min att hon tänkte något i stil med ”ska du inte bara nöja dig med en papperstyngd som alla andra?”

Nej det skulle jag inte. Jag ville göra en vas och den skulle vara låg och tjock så att ljuset skulle kunna brytas i flera vinklar, den skulle vara stum upptill utan hals och jag ville att den skulle påminna om en avskuren vattendroppe.

Jag satte igång och blev genast förälskad i materialet och hantverket. Jag blåste och formade, fokuserat. Hon kollade och log. Jag fortsatte och hon backade.  Hon log lite mer och denna gång utan ett kisande öga. Hon förstod.

Nu inför min intensivkurs som är en vecka har jag skissat på två olika ideér. En utav dem heter "connected" och jag tror att jag kommer ta tillfälle i akt att göra en ordentlig dummy till den lite senare i sommar med en DIY-challange jag ska vara med i. Sedan har jag skissat på "memories" också men det är lite halvhemligt för jag vet inte om den idén går att genomföra med glas eftersom det blir så varmt.

 
Kommentera inlägget här: